Sidor


fredag 16 december 2011

Hur tillagas julskinkan?

Hur man gör med skinkan har ju alla sin egen uppfattning om, men det kommer inte att hindra mig från att hävda att min är den rätta.

Vi utgår ifrån en lättrimmad skinka. Då är första valet koka i gryta eller i ugn. Min mamma kokte i gryta, men trots det anser jag att resultatet blir bättre i ugn med skinkan inslagen i folie.
Nästa är ungstemperaturen. Som all annan tillagning av den här typen blir det bättre ju lägre temperatur man har. DN hade för någon vecka sedan en artikel där man använda så låg temperatur som 80 grader. Dock utgick dom ifrån en ny hemrimmad skinka som bara skulle upp till 65 grader i innertemperatur. Jag tycker faktiskt att julskinkan vinner på att vara lite torrare, så strax över 70 grader i innertempertur är mer lagom. För att det inte skall ta ett helt dygn för en lite större skinka så känns runt 100 grader ungstemperatur mer rimligt. Det lär ta rätt lång tid ändå.

Då sammanfattar vi så här långt:
Sätt ugnen på 100 grader. Slå in skinkan i folie och sätt i en ugnstermomter. Stek i ugnen tills innertemperaturen är 70 grader.

Nästa sak att ta ställning till är griljeringen. Det finns varianter med olika kryddning och t.o.m. pepparkakor, men jag föredrar en klassisk med senap.

När skinkan kallnat lite, skär bort svålen.
Blanda samman
  • 2 äggulor
  • 1 dl dijonsenap
  • 1 msk potatismjöl
  • 1 msk flytande honung
Pensla blandningen på skinkan och strö över ströbröd. Griljera i ugnen i 15 minuter på 200 grader. Ta ut skinkan, pensla med smält smör och griljera ytterligare 5 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar