Sidor


tisdag 1 november 2011

Gåsamiddag 2011

Tyckte det kunde vara trevligt att skriva ett par rader om årets gåsamiddag. 10 gäster. Svartsoppa och gås från Widerbergs i Lund. Äppelkaka, såklart. En rolig historia i sammanhanget är att jag blev så lycklig över att Systembolaget återigen hade Fetzer Barrel Select Pinot Noir. I mina ögon (gom?) det perfekta gåsvinet, men jag har saknat det ett par år. Så jag slog till och köpte en låda. När jag sedan letade efter dessertvin i köksskåpet så hittar jag fem flaskor Fetzer! Tydligen bortglömda.

Nåväl, så här började det









Gåsen kryddad med citron, svartpeppar och salt och fylld med äpple, katrinplommon och ingefära är på vä att sys ihop










.


Paketerad och färdig för ugnen












Två och en halv timme senare för en gås på drygt fyra kilo.









Skrovet, vingar, de mesta av inälvorna rostas tillsammans med lite rotfrukter för att utgöra basen för såsen.










Går det åt två gäss är man nästan tvungen att göra dem dagen innan och tranchera för att värma det hela dagen efter.


Nu är det ett år igen tills dess att vi skåningar sitter med magarna i fyra väderstreck och lätt andfådda uttalar de magiska orden: "Man är aldrig så mätt att man inte kan få ner en liten anka"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar