Sidor


lördag 1 mars 2014

Biff Stroganoff


Nu skall jag göra ett försök med Greve Stroganoffs klassiska gryta. Få maträtter är så misshandlade i det svenska köket som "Stroganoff". Min uppfattning är att denna ryska rätt skall ha en tydlig syrlighet, som i det här receptet kommer från senapen och gräddfilen. Krossade tomater eller ej i biff Stroganoff är föremål för diskussion, men jag gillar smaken det ger. Jag tror att originalet görs på oxfilé, men det känns lite overkill. Själv använder jag rostas, en styckningsdetalj med ett rimligt pris som fungerar utmärkt.

Till 0,5 kg mört kött (oxfilé, ryggbiff, rostas) behövs.

300 g champinjoner
1 stor gul lök
1 msk vetemjöl
3 msk tomatpuré
2 msk dijonsenap
1 burk krossade tomater
1 hackad saltgurka (inlagd smörgåsgurka går också om det är det du har hemma)
3 dl gräddfil (hittar du smetana så ta det)
En nypa socker
vatten
salt och svartpeppar

Börja med att lägga de skivade champinjonerna i en stor torr stekpanna. När det mesta av vätskan försvunnit, tillsätt smör och bryn champinjonerna. Ta upp och lägg undan för nu. Hacka löken och stek mjuk i smör. Skär köttet i långa strimlor och lägg i pannan tillsammans med löken. Salta och peppra. När köttet är brynt, ha i svampen igen och pudra över mjölet. Tillsätt tomatpuré, senap och krossade tomater. Häll i lite vatten så att det får en vettig konsistens för att kunna koka 5-6 minuter. Smaka av med socker, salt och peppar. Tillsätt grädfil och saltgurka och låt bli varmt igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar