Sidor


onsdag 30 oktober 2013

Kalopstävling. 1 - Leif Mannerström

Har haft lite tankar kring hur jag lagar kalops. Det är en rätt man tror att man kan och lagar lite "på känsla". Men att par gånger har jag tyckt att det blivit mindre lyckat och inte förstått varför. Därför har jag letat upp ett par recept jag tänker laga här och ge mig på en bedömning också.

Vi börjar med Mannerström och hans recept ur "Husmanskost"

Till 2 kg kött (högrev, bog, bringa, grytbitar...) går det åt
2 gula lökar
2 morötter
4 lagerblad
20 kryddpepparkorn
5 nejlikor
2 msk ansjovisspad/ 1 msk fisksås
1 msk vetemjöl

Skär kötter i bitar, bryn och lägg över i en gryta. Skär lök och morötter i rejäla bitar och lägg i grytan. Pundra över vetemjöl och blanda lite. Häll i vatten så att det täcker och tillsätt övriga ingredienser. Koka i 1½ - 2 timmar beroende på köttet. Det skall kokas ordentligt mört. Smaka av ett par gånger under tiden och krydda med salt och svartpeppar. Red av med vetemjöl utrört i vatten på slutet om kalopsen känns för tunn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar