Sidor


söndag 26 oktober 2014

Laxfilé sous-vide

Mitt andra försök med sous-vide blir laxfilé. Återigen kryddar jag innan tillagning. Egentligen har jag inget belägg för att man skall göra så, annat än att det känns som att fisken får lite tid på sig att ta smak. Den här gången mortlar jag flingsalt och chiliflakes och gnider in fisken med. Värmaren sätts på 50 grader, för en försiktigt tillagad fisk. Vill man mer i riktning mot sushi är det 45 grader som gäller.
En halvtimme får man räkna med för att få rätt temperatur i hela fiskbiten. Under tiden kokar jag potatis och gör hollandaisesås.
Återigen en lite oinspirerad uppläggning, men det var fisken jag fokuserade på. Och fisken, den blev fantastisk! Perfekt genom hela biten. Det enda som känns ovant är att eftersom den är tillagad i så låg temperatur är den lite sval att äta jämfört med vad man är van vid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar